Gjøvik kommune ønsker å bygge ei ny Skibladnerbrygge og gjøre bryggeområdet mer attraktivt. Det betyr blant annet at Skibladner kan legge til kai ved lavere vannstand.
Mjøsas hvite svane kan ikke gå både til vanns eller til lands. Men å flytte brygga på Gjøvik noen meter ut kan gjøre at skuta kan forlate hjemmehavna ved lavere vannstand enn i dag.
Flytte brygga ut
Prosjektleder Sergio Penades i kommunens utbyggingsavdeling er i full gang med å jobbe med planene for ei ny Skibladnerbrygge. Planen er å bygge brygga fem meter lengre ut enn dagens brygge.
– Vi jobber nå med et forprosjekt og har laget en kalkyle, sier Penades.
Brygga vil legge til rette slik at Skibladner kan gå ut og inn fra Gjøvik ved lavere vannstand enn den kan gjøre i dag. Hjuldamperen kan da også legge til kai både på styrbord og babord side.
Mer vann under kjølen
Det vil gjøre den ærverdige damen mindre sårbar.
– Vannstanden i Mjøsa er ikke normal lenger. Lite vann gjør at vi må utsette starten av chartersesongen vår. Får vi ei brygge fem-seks meter lenger ut, får vi én meter mer under kjølen. Det utgjør mye for oss. Da kan vi kanskje starte som planlagt rundt 20. mai. Det er mange sesonger vi ikke har kunnet legge til kai på den tida, sier Bjørn Blichfeldt, styreformann i Oplandske Dampskibsselskap (ODS).
Chartertrafikken utgjør omkring 50 prosent av omsetningen i løpet av en sesong.
Dampskibsselskapet har mange utfordringer med bryggene rundt Mjøsa. Men for Gjøviks del kan ei ny brygge føre til at Skibladner kan gå til og fra Gjøvik.
– Det er i Gjøvik vi har vinteropplaget, administrasjon og hjemmehavna vår, sier Blichfeldt.
Begynner å tære på
Skibladnerbrygga på Gjøvik har vært slik siden midten av 1980-tallet.
– Konstruksjonsmessig begynner det å tære på brygga. Det er på tide å gjøre noe snart, fastslår Jan Tore Karlsen, teknisk sjef i kommunen.
Men fortsatt er det noen skjær i sjøen, både med tanke på grunnforhold og ammunisjon på bunnen av Mjøsa. I over 30 år ble det dumpet flere hundre tonn ammunisjon og annet forsvarsavfall i Norges største innsjø. Miljødirektoratet har pålagt Forsvarsdepartementet å undersøke grunnforholdene mellom Gjøvik og Mengshol som er grunnere enn 50 meter. Det vil ta litt tid å få full oversikt.
– Kanskje vi kan sette gang noen arbeider i løpet av andre kvartal i 2026. Vi har satt av penger i økonomiplanen til det, sier Penades.
Ny Skibladnerbrygge ble tatt opp med formannskapet i vår.
– Det var stor enighet blant politikerne at noe burde gjøres med brygga. De har vært veldig positive, selv om de kan ta litt tid, sier Blichfeldt, som var med på møtet.
Se på hele bryggeområdet
Kommunen skal prosjektere hele området, ikke bare brygga.
– Vi ønsker å få til et bedre uteområde. Vi ønsker at det skal bli hyggeligere å sitte og spise is. Det kan vi få til med enkle grep. Vi er også i dialog med Gjøvik båtforening. Vi ser for oss hyggelige sittesoner uten for mye biltrafikk. Området er lite praktisk slik det er i dag. Vi tenker også å sette opp et toalett- og servicebygg. Det er det behov for. Utfordringen blir hvordan vi skal løse det i forhold til flom. Dette skal også være en del av forprosjektet, sier Penades og Karlsen.
De ser for seg en helhetlig plan for hele området, selv om ikke alt kan gjøres samtidig.