AS Jotunheimen og Valdresruten bilselskap (JVB) har helt i det stille utvidet avgangene til Gardermoen. Og mer kan det bli.
I september begynte Valdresekspressen å kjøre også på mandager, i tillegg til torsdag, fredag og søndag. Sommeren ble hyggelig for busselskapet, for ruta fra Beitostølen til Gardermoen fikk en trafikkøkning på 70 prosent.
– Da skal det sies at utgangspunktet var lavt, presiserer Christian Hedløv Engh, konstituert administrerende direktør i JVB. Han understreker også at ruta foreløpig ikke bærer seg, men gleder seg over at trafikken stiger.
Hyggelig å kjøre
– Dessuten må jeg nevne at sjåførene synes det er veldig hyggelig å kjøre ruta over Gjøvik, Toten og Feiring. De får så positive tilbakemeldinger fra passasjerene, det er tydelig at folk setter pris på at vi kjører, sier Engh.
Lokalbefolkningen har vært ivrige på å få tilbake en god bussforbindelse til hovedflyplassen, etter at koronaen satte en stopper for ruta til det forrige selskapet som kjørte. Påtrykket har vært stort, og 1. desember i fjor flyttet Valdresekspressen ruta som tidligere gikk over Hadeland. Nå kjøres den fra Valdres via Gjøvik, Skreia og Feiring. Nå altså også på mandager.
Jobber for mer
– Men det store spørsmålet er om dere snart kan trappe opp ytterligere?
– Vi ønsker å kjøre daglige avganger. Får vi flere med på laget, kan vi begynne å gjøre det fra jul, forteller Engh. Selskapet er nemlig i god dialog med kommunene i Gjøvikregionen og fylket. Går det som alle håper med et samarbeid, kommer det litt finansiering i bunn, slik at bussene kan kjøre hver dag. Samtidig må det vekst til. JVB kan ikke leve av å kjøre denne ruta bare med reiselystne gjøvikensere og totninger, her er turisttrafikken svært viktig. Selskapet har sett at interessen blant utenlandske turister er økende, de vil gjerne reise mer i Norge. Derfor må det bli en kombinasjon av passasjerer, der turistene som vil til og fra Valdres bidrar i totalsammenhengen. Gjerne også utenlandske besøkende som vil et annet sted langs kjøreruta. JVB har et datterselskap, JVB Travel, som skaffer mange reisende.
– Vi er absolutt interessert i å bygge opp ruta til Gardermoen, og har tro på behovet for å kjøre på vestsiden av Mjøsa, sier Engh.
Flere passasjerer
Selskapet har nylig investert i to nye busser, og to til er i bestilling. En slik buss koster 5,5 millioner. Det skal ikke stå på materiell og sjåfører, det handler nå om å få økonomisk trygghet for Valdresekspressen. Engh ser at det viktige framover blir å få flere til å ta bussen. Med få avganger er det færre som vurderer denne muligheten, så det er derfor viktig å få opp frekvensen,
Det tas også grep for å hente passasjerer fra Vestre Toten. JVB mener det er mange som ønsker seg en rask forbindelse til Gardermoen, spesielt fra Raufoss. Derfor jobbes det for å tilpasse ekspressruta opp mot ringruta, slik at det blir enkelt å ta buss hele vegen.
– Vi vil koordinere mot ringruta når vi planlegger rutene våre framover, forteller Engh. Det er gjennomført et møte om dette nylig.