Bygruppa i Gjøvik historielag tar opp igjen sine månedlige lørdagstreff 4. februar med et arrangement på Ynglingen, der Tor Arne Rudsengen vil fortelle om bilens historie i Gjøvik og Norge.
Noe som mange ikke vet, er at dette er en historie som henger tett sammen, da man i Gjøvik var tidlig ute med å ta i bruk bilen som framkomstmiddel. Det var nemlig tre gjøvikensere og en fra Oslo som importerte den første bilen i landet i 1895! Det var en Benz Phaeton.
Hvorfor dette hendte, kan du høre når Rudsengen forteller den lokale bilhistorien på Ynglingen, som nå blir det nye tilholdsstedet for historietreffene for publikum.
Tidlig ute
Produksjon av biler startet man også tidlig med her i byen. Hans Christian Bjerring bygde seks såkalte Bjerring-biler fra 1917. Disse ble laget i lokaler på Wangstomta, som i dag er parkeringsplassen vis a vis Rundkiosken. Den første kom i 1921-22 og var en smal modell tenkt for å kunne kjøre på de smale brøytede vintervegene som var den gang. Men da Øveraasen kom med sin første snøplog i 1925, og brøytet bredere vegbane, mistet de smale Bjerring-bilene sin interesse og behov.
Først med bil
Garver Kasper August Hennig var for øvrig den første privatperson som hadde bil i Gjøvik. Det var en Oldsmobile han kjøpte i 1905. Tre år senere kjøpte han en Rover.
Mer om dette og annen lokal bilhistorie får du presentert på Ynglingen første lørdag i februar.