– Takket være innsatsen til disse karene, kan vi nå sende tre ambulanser til Ukraina, sa en rørt Håvar Åsengen i ambulansetjenesten i Sykehuset Innlandet.
De tre bilene skulle vært kondemnert eller solgt etter at de har gjort sin tjeneste for Sykehuset Innlandet.
Takket være en fantastisk dugnadsinnsats av seks lokale bedrifter er bilene nå i Ukraina.
Rørende øyeblikk
– Denne gjengen har rettet opp bulker, skiftet deler, lakkert og dekorert bilene. Bilene er også blitt EU-godkjent, før de nå sendes avgårde, sier Åsengen og legger til:
– Jeg må også takke min arbeidsgiver for at jeg har fått lov til å jobbe med dette prosjektet. Etter at Ukrainas Frihetshjelp tok kontakt angående medisinsk utstyr, har jeg hatt i tankene at biler vi ikke bruker lenger kan være til stor nytte i Ukraina. Det er derfor rørende å stå her i dag, sa Håvar Åsengen og spanderte bløtkake på de lokale bedriftene som har vært med og satt i stand ambulansene til selvkost.
– Til Ukraina på ei uke
– Jeg er stolt av å være nordmann. Det er fantastisk å se denne dugnadsinnsatsen som er lagt ned for å få til dette prosjektet, sa Kristen Torp fra Ukrainas Frihetshjelp da de mottok de tre ambulansene i Østre Totenveg på Gjøvik.
– I løpet av ei uke kom disse bilene på plass i Ukraina, og dagen etter at vi kommer ned vil de være i tjeneste, sa Torp. Han har kone fra Ukraina, og startet hjelpeorganisasjonen Ukrainas Frihetshjelp spontant etter at Russland gikk til krig mot nabolandet 24. februar i fjor. Ni dager etter krigsutbruddet var Ukrainas Frihetshjelp på plass med den første hjelpesendingen i det krigsherjede landet.
Samlet inn ti millioner kroner
– Vi har sendt nedover utstyr for 30 millioner kroner, og har samlet inn 10 millioner kroner. At Europa bidrar og fyller på med utstyr i Ukraina, er til stor hjelp, sa Torp og la til:
– Takket være kontakten med Lars Solhaug, kom jeg i kontakt med Håvar Åsengen og ambulansetjenesten i Sykehuset Innlandet.
Carl Erik Krefting og Erich Holte har bidratt økonomisk i ambulanseprosjektet, og de to satt stolte bak rattet i hver sin ambulanse på den første etappen mot Oslo. Bilene skulle videre kjøre til Trelleborg i Sverige. Deretter ble det ferje til Swinoujscie i Polen.
Kjøreturen fra Norge til Ukraina i tillegg til ferjeturen tar 25 timer.
Fikk «ja» av alle
Håvar Åsengen fortalte at da han tok kontakt med de lokale bedriftene for å høre om de ville være med på prosjektet, var det bare «ja» til tross for at de hadde mange andre gjøremål.
* Gjøvik Biloppretting har utført karosseriarbeid og klargjort biler.
* Hoel billakkering bidratt med lakkering av utskifte av karosserideler.
* Ringstad Garasjen i Landåsbygda har bidratt med karosserideler til Volvo.
* Bilberging Innlandet har hentet og transportert skadde ambulanser fra andre steder i innlandet til Gjøvik.
* Mjøsbil Rambekk har utført service, gjennomgått og utført reparasjoner av feil, samt foretatt EU-kontroller, slik at bilene er godkjente og i orden.
* Profil Grafiske Kolbu har levert merking og profilering av bilene med engelsk/ukrainsk tekst.