– Gjøvikmarken er Gjøvik-regionens største og mest tradisjonsrike kulturarrangement, og av de aller største i Innlandet, sier Rune Aasheim.
Han er svært opptatt av å presisere at Gjøvikmarken er mye mer enn tivoli, når han etter 35 år som markensgeneral nå trer av.
Det er egentlig flere jubileer i år. Gjøvikmarken har røtter helt tilbake fra 1870-tallet. I 1951 overtok Gjøvik Salgs- og reklameforening ansvaret for arrangementet, så Gjøvikmarken arrangeres i deres regi for 70. gang i år, og det med 25.000 besøkende.
I 1962 ble Gjøvikmarken flyttet til Gjøvik gård og har siden vært der, altså i 60 år. Mens Rune Aasheim nå takker for seg etter årets marken. Han hjalp til litt i 1986, men siden 1987 har han vært den ubestridte markensgeneralen.
Fulgt med i tiden
Han er veldig godt fornøyd med tingenes tilstand, og gleder seg ikke minst over hvordan folk har strømmet til under årets marken.
– Gjøvikmarken er en sterk merkevare som både har tatt vare på tradisjonene og fulgt med i tiden.
– Er du helt sikker på at du faktisk kommer til å slutte?
– Ja! Alt til sin tid, og nå er jeg 67 år og pensjonist. Dette har vært veldig moro, men det har også vært søvnløse netter. Det er jo et komplisert arrangement, der veldig mye skal på plass. Det er også alltid spenning knyttet til været. Det har vært enkeltdager med dårlig vær, men Gjøvikmarken har aldri regnet bort. Det har gått langt mellom åra der været har ødelagt for oss, understreker Rune Aasheim.
– Vi har jo en markenskomité, men mitt ansvar har jo vært stort. Når alt er rigget og de mange frivillige er på plass, vi er i gang og alt fungerer, gir det jo tilfredsstillelse. Men den aller største belønningen for oss i markenskomiteen er å se folk i ulike generasjoner går rundt, smiler og koser seg, sier han.
Sitt første kyss
Aasheim føler at årets marken, den første fullskala markenen siden koronaen, utgjør en fin avslutning på alle åra som markensgeneral, for øvrig et ord han ikke selv bruker i utrengsmål, selv om han har militær bakgrunn.
– Vemodig?
– Ja, men riktig. Gjøvikmarken vil forbli. Og jeg kommer nok til å stikke innom. De aller fleste som lever i dag, om de er store eller små, har et forhold til Gjøvikmarken. I flere generasjoner har marken her gitt opplevelser og minner. Noen husker de greide å lure seg inn. Andre fikk sitt første kyss her.
– Du også?
– Nei, mitt første kyss fikk jeg under en ripsbusk under epleslang på Tongjordet, røper han.
De store
Når Rune Aasheim så sterkt vektlegger at Gjøvikmarken er et stort kulturarrangement trekker han ikke bare fram besøkstallene, men alle artistene, lokale og internasjonale, som har vært og er på scenen.
– Veldig mange av de store som besøkte Norge var jo her, sier han.
Rune Aasheim framhever betydningen av å arrangere marken på Gjøvik gård.
– Det gir en fantastisk ramme om Gjøvikmarken, og en unik stemning. Så har vi gjennom årene også gitt tilbake om lag ti millioner kroner til å ta vare på gården og dens bygninger. Ellers betyr jo Gjøvikmarken mye økonomisk for de organisasjoner som stiller opp her på dugnad, sier han.
Aasheim gir for øvrig honnør til dagens ungdom.
– Ungdommen i dag er mer høflig enn enkelte kunne være før, sier han.
Radiobilist
– Til slutt to viktige spørsmål: Tør du kjøre pariserhjulet? Og hvor mange markensgamper fortærer du under markensdagene?
– Jeg er «allergisk» mot alt som snurrer fort rundt. Det eneste jeg har prøvd på 35 år er å kjøre radiobil fire-fem ganger. Gamper? Kanskje rundt ti.
– For øvrig er det mange som kjøper markensgamper her og sender ut i verden, så den er eksempelvis fotografert sammen med en kenguru i Australia og politihest i Oslo, forteller markensgeneralen.