Arbeidet med den planlagte miljøgata i Strandgata starter opp først til høsten. Prosjektet utsettes blant annet for å unngå å måtte stenge Strandgata og Hans Mustads gate samtidig. Den stenges igjen før påske.
Forlengelse av Strandgata som miljøgate skulle egentlig ha startet opp i 2017, men uteble på grunn av manglende statlige midler. I fjor vår fikk man klarsignal fra Samferdselsdepartementet, som vil forskuttere prosjektet, men prosjektet må utsettes igjen.
Til høsten
– Det var planlagt å lyse ut byggeoppdraget slik at byggingen kunne begynne høsten 2019. På slutten av året besluttet Statens vegvesen (som ledet planleggingen fram til årsskiftet) å utsette prosjektet, blant annet for å unngå å måtte stenge Strandgata og Hans Mustads gate samtidig. Gjøvik kommune har også hatt, og kommer til å ha, en del bygge- og gravearbeid i sentrum, som berører trafikken, forklarer byggeleder Bjørn Magnus Stensby i samferdselsavdelingen i Innlandet fylkeskommune.
Vegvesenet tok dette opp med Gjøvik kommune, som var enig i at det kunne være hensiktsmessig å utsette prosjektet i Strandgata.
Samordner
– Innlandet fylkeskommune og Gjøvik kommune prøver å samordne aktiviteten mest mulig, slik at alle byggeprosjekt som får konsekvenser for trafikkavviklingen blir sett i sammenheng. Strandgata er en av de viktigste gatene i sentrum, og når den blir stengt, vil det merkes i bygatene, sier Stensby.
Arbeidet med å bygge bedre gang- og sykkelløsninger i fylkesveg 2388 Hans Mustads gate og Marcus Thranes gate skal være ferdig i oktober. Mens arbeidet pågår må en del av Hans Mustads gate stenges helt i en periode, fordi muren over Røverdalen skal forsterkes. Hans Mustads gate blir dermed stengt før påske.
Innlandet fylkeskommune planlegger å starte byggearbeidet i Strandgata litt etter at Hans Mustads gate er ferdig og åpnet for trafikk med samme kjøremønster som gata har nå.
35 millioner
Byggetida i Strandgata vil bli på cirka et år. Det er strekningen mellom krysset med Hunnsvegen og Parkgata og krysset med Niels Ødegaards gate som skal bygges om for å gjøre det lettere for busser, fotgjengere og syklister å komme fram.
Den nordre delen av Strandgata har blitt bygget om til miljøgate tidligere. På lang sikt skal også strekningen helt til Kaspergården tas. Her skal det bli en egen kollektivfil. Prosjektet har en total kostnadsramme på cirka 35 millioner kroner.