Fredag besluttet direksjonen i Oplandske dampskibsselskap at Skibladner tidligst vil seile med passasjerer fra 23. juni. Det medfører store økonomiske utfordringer i en sesong der hjuldamperen allerede har fått en svært tung start.
For øyeblikket pågår det store maskinreparasjoner, de største på over 30 år. Med det som utgangspunkt, hadde båten allerede en tøff start på 2020, med en uventet utgift på over sju millioner. For å dekke inn dette, har det kommet ekstra bidrag fra Riksantikvaren og Skibladners venner. Nå går Skibladner i tillegg glipp av store deler av chartersesongen, som skulle ha startet i mai. Hittil er det kommet avbestillinger for rundt to millioner kroner, og det blir svært utfordrende.
Må kutte charter
Egentlig skulle chartersesongen ha startet 22. mai. Skibladner kommer ikke til å gå med passasjerer før rutetrafikken starter 23. juni.
Direksjonsformann Bjørn Blichfeldt sa nylig til vår avis at Skibladner ikke vil la seg stoppe av et virus, og det gir han seg ikke på.
– Skibladner har seilt i 163 år, og verken korona eller maskinreparasjoner skal stoppe skipet. Skibladner skal seile i ytterligere 163 år, fastholder han.
Over ti millioner
Da fjorårets sesong var over, ble en såkalt femårsklassing satt i gang. Da dukket det opp kostbare utfordringer. Det ble avdekket problemer med veivakslingen som er koblet til de to skovlene. Dermed har det denne vinteren vært nødvendig å koste på over ti millioner kroner, hvorav 7,2 millioner var uforutsette kostnader.
I tillegg har dampskibsselskapet benyttet seg av danske fagfolk i forbindelse med maskinreparasjoner, og de har ikke kunnet komme til Gjøvik.