Denne uken ruller 24 elbiler ut til helse og omsorg. E-Golfene erstatter Suzuki Swift, som har gått som tjenestebiler. Med dette blir Gjøvik en av de flinkeste kommunene i Norge, med en elbilandel på 65 prosent av tjenestebilene.
Helse og omsorg fikk overlevert åtte nye e-Golf i fjor høst. Nå skal ytterligere 24 elbiler rulles ut. De første ble overlevert tirsdag. – Elbilene vi fikk i fjor høst var en utvidelse av bilparken vår. Bakgrunnen for utvidelsen var å redusere bruken av private biler i tjeneste, sier Jane Berge, tjenesteleder i helse og omsorg.
Tre biler skal byttes senere i år. Dette på grunn av at leasingavtalene ikke går ut før. Totalt blir det 35 elbiler, noe som utgjør 65 prosent av tjenestebilene. Leasingavtalene går over tre år.
Litt utfordrende
Hanne Imerslund i hjemmetjenesten i Sørbyen er av dem som har kjørt elbil det siste halve året og har allerede gjort seg noen erfaringer med elbilkjøring. – Vi har to elbiler. Det var litt spennende da snøen kom, siden vi gikk fra firehjulstrekk til forhjulstrekk. Det var litt utfordrende, men vi har ikke hatt skader. Ladingen går veldig greit. Det er også veldig positiv med ryggekamera. Golfen er veldig god å kjøre, men så kjører jeg også samme biltype privat, smiler Imerslund.
Hjemmetjenesten gleder seg til å få flere elbiler.
– Det er spennende med elbiler, og så sparer kommunen noen kroner i året på drivstoffutgifter, sier Imerslund.
Bytter ut alt
Helse og omsorg har totalt 55 tjenestebiler fordelt på Haugtun, Sørbyen, Nordbyen, Åslundmarka, Snertingdal og Biri.
– Vi skal bytte ut hele bilparken nå i 2020. I tillegg til elbilene skal helse og omsorg få 20 nye Caddyer. Alle er leasingbiler. Vi er forpliktet gjennom klimaplanen å gjøre dette, men vi er avhengige av firehjulstrekk ute i distriktene, forklarer Berge.
Helse og omsorg er av de enhetene i kommunen som bruker mest bil i tjenesten. Totalt kjører de hjemmebaserte tjenestene 800.000 kilometer årlig. Dette innbefatter hjemmetjenesten, fysioterapeuter, ergoterapeuter og tilrettelagte tjenester. Det satt opp ladepunkter til alle elbilene, slik at hver bil får hvert sitt ladepunkt på Haugtun, Sørbyen, Nordbyen, Biri og Åslundmarka. I tillegg har de hjemmebaserte tjenestene også seks elsykler som kan brukes.
Klimaplanen
Elbilsatsningen i kommunen har sitt utspring i klimaplanen som ble vedtatt av politikerne i 2018. Trafikketaten har hatt en elbil i flere år. Rådhuset har også fått en elbilpool på tre elbiler som ansatte på rådhuset kan booke. Disse bilene er av merket Nissan Leaf. Istedenfor at de ansatte skal bruke egen bil, kan de nå kjøre miljøvennlig. Målet er at Gjøvik kommune skal ha minimum 50 nullutslippstjenestebiler innen 2022 og 100 prosent innen 2030.
– Vi er på god vei nå med denne anskaffelsen, og de sju elbilene kommunen har fra før i andre etater, sier klima- og miljørådgiver Bjørnar Kruse i Gjøvik kommune. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bestanden av elbiler i Gjøvik i 2019 var på 779 personbiler og 13 varebiler.
Målet for elbiler i klimaplanen var 1.200 nullutslippsbiler innen 2019.
– Vi synes allikevel at utviklingen er god. Målet for 2020 er 2.000 elbiler, sier Kruse.