Jørgen Skjelstad Haavi (19) er Vestopplands første bilmekanikerlærling som tar en del av læretiden utenlands. Mandag var han på plass i Tyskland.
De neste tre månedene skal bilmekanikerlærlingen jobbe på et VW-verksted i den tyske byen Freiburg.
– Dette blir spennende, sier 19-åringen.
Utenlandsoppholdet er støttet gjennom utdanningsprogrammet Erasmus+. Dette er verdens største utdanningsprogram, og gjør at du kan ta deler av læretiden utenlands.
– Jeg hørte om programmet på videregående. Jeg søkte og har vært på intervju, forteller Haavi.
De første tre ukene skal han gå på språkskole. Tysken skal gjenoppfriskes fra ungdomsskolen. Han reiser til Tyskland sammen med fire andre lærlinger. I Freiburg skal han bo hos en vertskapsfamilie. Oppholdet er gratis, og det gir også stipend fra lånekassen.
Å få en del av læretiden i Tyskland er veldig relevant for bilmekanikerlærlingen. Tyske bilmerker er han godt kjent med. Ganske mange prosent av bilparken som kommer innom bilverkstedet på Rambekk er fra Tyskland.
Tysk kultur
– Der nede får jeg lære tysk kultur. Her går det nok ikke på tilfeldigheter, sier lærlingen. Han regner med å lære ting som han kan ta med hjem etter endt utenlandsopphold.
– Det er første gangen vi sender ut en bilmekanikerlærling utenlands, sier veileder Even Erlien hos Opplæringskontoret for bil- og transportfag i Vestoppland.
Det er stor etterspørsel etter bilmekanikere, vet veilederen hos Opplæringskontoret for bil- og transportfag i Vestoppland.
Haavi er lærling hos Mjøsbil på Rambekk. Etter endt læretid og fagbrev blir han bilmekaniker på lette kjøretøy. Mjøsbil har hatt lærlinger hos seg hvert år siden 1990. Faglig leder hos Mjøsbil, Øivind Hagen, var den første lærlingen hos Mjøsbil tok inn.
Få som søker
– Det har vært vanskelig i å få tak i bilmekanikere. Til nå har det vært veldig få ungdommer som har søkt yrkesfag. Det har ikke vært status hos mor og far å bli møkkete på hendene. Men bilmekanikerfaget har snart mer bruk for en datamaskin enn selve verktøykassa. Dagens bilmekanikere må stadig oppdatere seg på nye ting, sier Hagen.
Etter fagbrev regner 19-åringen med at det blir noen år som bilmekaniker. For det stopper ikke der etter endt fagutdannelse. Han har mange muligheter videre. Med fagbrev har du mange nivåer du kan gå videre på.
– Jeg anbefaler gjerne andre til å søke på yrkesfag, sier Haavi.
Viktig rekruttering
Per Ivar Ruud, daglig leder hos Bertel O. Steen og leder i Vestoppland Bilbransjeforening har satt rekruttering til bransjen som det viktigste punktet å jobbe med.
– Vi er 50 medlemsbedrifter. Vi trenger folk som vi kan forme selv, gi dem fagbrev og utdanne dem videre, sier Ruud. 90 prosent av bilmekanikerne hos Bertel O. Steen har gått læretida i bedriften.
– Det er viktig med rekruttering. Du må ikke gå studiespesialisering for å bli leder. Mange i vårt konsern ender opp i lederjobber. Du må følge hjerte og jobbe med det du liker. Begrensningene setter du selv. Er viljen der, er det utrolig hva du kan få til, sier Ruud, og ønsker Haavi lykke til med utenlandsoppholdet.