Nye Veier har valgt å gå videre med det belgiske entreprenørselskapet BESIX og italienske Rizzani til konkretiseringsfasen for regulering, prosjektering og bygging av ny firefelts motorvei fra Moelv til Roterud, inkludert ny bru over Mjøsa.
JV BESIX/ Rizzani har lagt fram et brukonsept med utstrakt bruk av tre for å oppnå best mulig klimaregnskap.
E6 Moelv – Roterud inngår i Nye Veiers utbygging av 43 kilometer med firefelts motorvei med 110 km/t fra Moelv til Øyer. Delstrekningen Moelv – Roterud er ca. 11 kilometer og består av ny firefeltsbru over Mjøsa og litt over ni kilometer med veg i dagen.
JV BESIX / Rizzani har norske AF Gruppen som underentreprenør. Multiconsult er rådgiver for entreprenørgrupperingen.
– JV BESIX / Rizzani svarer best på våre prestasjonsmål for oppdraget. Den nye motorveibrua, som blir et landemerke i Innlandet, utgjør hoveddelen av oppdraget. Entreprenørgrupperingen har valgt et brukonsept som er godt tilpasset landskapet og området, og de har levert det laveste CO2-budsjettet av de fire tilbyderne som har deltatt i konkurransen, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier i en pressemelding.
Konkretiseringsfasen mellom Nye Veier og entreprenørgrupperingen starter opp i juni og avsluttes i løpet av august. Etter avsluttet konkretiseringsfase signeres kontrakten for integrert samhandling. Kontrakten har en budsjettpris på 2,55 milliarder.
– Det er utrolig flott for Innlandet at motorveibrua som skal binde sammen fylket blir både fremtidsrettet og moderne. Med bruk av tre i en unik og ny samvirkekonstruksjon med betong, får brua et lavt CO2-avtrykk, sier utbyggingsdirektør i Nye Veier, Øyvind Moshagen.