Legevakta i Gjøvik mottar i disse dager svært mange telefonhenvendelser om korona og testing. – Ring koronatelefon eller fastlegekontoret ditt, om det ikke er behov for øyeblikkelig hjelp, ber legevaktsleder Linda Berg.
– Vi har stor pågang av henvendelser om korona og testing. Dette gir køer som i verste fall kan bidra til at folk som trenger øyeblikkelig hjelp ikke får hjelpen de trenger raskt nok, sier Linda Berg, leder for legevakta i Gjøvik.
Mange av de koronarelaterte henvendelsene til legevakta, dreier seg ofte om lette luftveissymptomer og spørsmål om testing.
Øyeblikkelig hjelp
– Vi må be om at folk ringer koronatelefonen eller til fastlegekontoret, som er de rette kontaktpunktene for spørsmål om dette. Vår oppgave er å ivareta henvendelser som krever øyeblikkelig hjelp, potensielt kan det være farlig om de blir stående lenge i kø, sier legevaktslederen.
Hun legger til at om det er fare for liv og helse må man ringe 113.
Ringer hele døgnet
– Vi har henvendelser hele døgnet, også på dagtid hvor vi ikke har noen lege her. På kveld, natt, helg blir naturligvis belastningen ekstra stor, sier Berg.
Mens bemanningen ble økt de første fem ukene etter nedstengninga i mars, har legevakta nå kun normalbemanning til å ivareta henvendelsene som kommer.
– Vi har hatt stor pågang siden mars, men det har økt på etter at regjeringa slapp opp på kriteriene for testing, sier Berg.
– Det er fortsatt tidvis kø på koronatelefonen, tross oppbemanning den senere tiden, opplyser kommunikasjonssjef Annika Birkelund i Gjøvik kommune.
Gjøvik kommunes publikumsinformasjon om covid-19 og koronatelefon