Nå skal digitale fartstavler tas i bruk i Gjøvik. Dette er et tiltak for å få folk til å senke farta. Fire vegstrekninger er valgt ut. På en av dem, forteller målinger at hele 66 prosent kjører for fort.
I løpet av høsten er det besluttet å sette opp digitale fartstavler på følgende fire vegstrekninger; Vestre Totenveg, Gimlevegen, Fridtjof Nansens veg og Føllingstads veg i Gjøvik.
– Hvorfor har kommunen valgt akkurat disse stedene?
– Dette er gode veger, hvor vi ser at det er naturlig for å kjøre litt for fortere enn fartsgrensa. Dette er også veger med nærhet til skole og er skoleveg for mange, sier Øystein Skinnerlien fagleder trafikk i Gjøvik kommune.
Spille på samvittighet
Med de nye fartstavlene vil du få informasjon om hvilken hastighet du holder, og en påminnelse om du holder fartsgrensa eller ei.
– Dette er ikke et fysisk trafikksikringstiltak, som ei fartsdump. Vi håper at fartstavlene kan fungere som en påminnelse som bidrar til økt bevissthet og også spiller litt på samvittigheten til folk, sier Skinnerlien. Han forteller videre at de har valgt fartstavler som gir gode valgmuligheter med hvilken informasjon som skal vise på skjermen. Det kan være tekst eller fjes med egnet ansiktsuttrykk og ulike farger.
– Fartstavlene vil også være enkle å flytte på om vi ser at det er behov å flytte de til andre steder, eller bare endre på kjøreretningen de står, sier Skinnerlien.
Pilotprosjekt
Prosjektet har en prislapp på 200.000 kroner, hvor halvparten finansieres av Innlandet fylkeskommune, som et trafikksikkerhetstiltak.
– Det finnes ikke så mye dokumentasjon på effekten av fartstavler for å redusere fart. Dette er derfor et pilotprosjekt hvor vi også skal se på effekten av tiltaket. Vi utfører derfor målinger både før og etter at fartstavlene settes opp, forteller Skinnerlien, som selv har erfaring med fartstavler i bybildet på Lillehammer, hvor han bor.
– Jeg merker i hvert fall at det har en effekt på meg, forteller han.
66 prosent kjørte for fort
Tall for før-målinger, utført med Gjøvik kommunes egen radarmåler, er nå klare for Gimlevegen og Fridtjof Nansens veg.
I Gimlevegen hadde 36 prosent av alle som passerte en hastighet høyere enn fartsgrensen på 50 kilometer i timen. Høyeste målte hastighet var 99, mens gjennomsnittsfarten lå på 47,5.
I Fridtjof Nansens veg ser det ut til å være enda vanskeligere å holde fartsgrensa på 40 kilometer i timen. Hele 66 prosent av passeringene var over fartsgrensa. Høyeste målte hastighet var 77 kilometer i timen, mens gjennomsnittsfarta lå på 43,3.
85 prosent av kjøretøyene som kjører for fort, holder seg innenfor en hastighet på 55 kilometer i timen, altså fem kilometer over fartsgrensa i Gimlevegen. I Fridtjof Nansens veg var tilsvarende tall 50 kilometer i timen, altså ti kilometer i timen over fartsgrensa.