Hamar Media AS ønsker ikke å videreføre driften av Gjøviks Blad og Totens Blad. De ansatte har fått tilbud om å overta. Skjer ikke det, er alternativet nedleggelse i løpet av desember.
Mandag morgen ble de ansatte i MVL Media AS informert om beslutningen. Det er MVL som utgir de to avisene, og selskapet er igjen eid av Hamar Media.
Ikke enige
– Vi som eiere og de ansatte i MVL Media ser ulikt på forutsetningene for fortsatt lønnsom drift av gratisaviser, sier Magne Nordgård, adminstrerende direktør i Hamar Media. Eierselskapet på Hamar har vært gjennom en strategiprosess i løpet av 2020.
Resultatet av denne er økt fokus på resultat og lønnsomhet.
Kom som et sjokk
Torbjørn Aurvåg er tillitsvalgt i MVL Media, og sier det kom som et sjokk at konsernet ønsker å avvikle driften.
– Vi er en gjeng som har stått på alt vi har maktet i løpet av disse årene, og har gledet oss over å ha et solid konsern i ryggen, sier han.
– Hvordan ser du på muligheten for at de ansatte kan klare å drive videre?
– Det vil kreve mye jobb. Samtidig ser vi at avisene virkelig betyr mye for innbyggerne på Gjøvik og Toten. Selv har jeg følt det som et privilegium å få lov til å jobbe her siden i 2002. Vi får så mange gode tilbakemeldinger, understreker Aurvåg, som synes det er synd at en vedtatt satsing på brukerbetalt innhold på nett ikke har fått virke i mer enn noen måneder.
Forstår skuffelsen
Nordgård i Hamar Media sier at mediebransjen er i full transformasjon, og at koronautbruddet har vært tøft for MVL Media. Forutsetningene for å utgi avisene har blitt endret i løpet av 2020.
– Har selskapet gjeld?
– Nei, det er ikke langsiktig gjeld, men all egenkapitalen er nå brukt opp.
– På starten av året gikk Hamar Media for en satsing, der det ble ansatt flere i MVL, for å starte betalingsbasert nettavis. Forstår du at de ansatte er skuffet?
– Det er ikke vanskelig å forstå, sier Nordgård.
– Dere har også lagt ned en annen gratisavis i løpet av den siste tida, Ringsaker’n?
– Det er riktig. Vi har ikke tro på satsing på gratisaviser framover. Det er en krevende forretningsmodell.
Ser på forutsetningene
MVL Media har 10,7 årsverk, og de ansatte har fått noen dagers frist på seg til å finne ut om de ønsker å overta driften.
– Vi må se hvilke forutsetninger som ligger til grunn for å overta. Vi har kunnet glede oss over god respons på nettsatsingen som startet fra 1. februar, og vi ser at annonsemarkedet er i bedring etter et 2020 der vi brått fikk et stort inntektsfall på grunn av korona, sier Morten Linnerud, som er daglig leder i MVL Media AS. Han forklarer at Totens Blad og Gjøviks Blad ikke har kunnet søke om koronakompensasjon, ettersom morselskapet Hamar Media ønsket å utbetale utbytte til sine eiere.
– 2019 var første året selskapet gikk med underskudd, altså før koronaen?
– Vi har merket en viss nedgang i annonsemarkedet, men ikke tilsvarende som andre aviser. Derfor ble det besluttet å satse enda mer på det redaksjonelle, med en betalingsbasert nettavis. Det har gitt gode resultater etter disse månedene, men vi har selvsagt ikke rukket å få full effekt ennå, sier Linnerud.
Mye må på plass
– Hvordan ser du på muligheten for å fortsette driften med de ansatte som nye eiere?
– Det er mye som må falle på plass i løpet av kort tid, MVL Media har en del forpliktelser og avtaler. I tillegg må det også til kapital. Vi kommer til å jobbe intenst med avklaringer denne uka. Vi som har laget disse produktene mener det er rom og behov for avisene også i framtida, sier Linnerud.
– Hvordan ser du på muligheten for å få inn andre, eksterne eiere?
– Akkurat nå er vi åpne for alle muligheter, vi har motivasjon for å fortsette.