– Sommeren har vært helt fantastisk med stor økning både i besøkende og omsetning, sier senterleder Vibeke Askevold på CC Gjøvik. Butikker som Kremmerhuset, med varer til hus og hjem, opplever spesielt god trafikk.
– I går hadde vi omsetningsøkning på 160 prosent sammenlignet med samme dag i fjor. Det var som julehandel på en helt vanlig onsdag, smiler butikkleder Karoline Amundsen på Kremmerhuset på CC. Etter helsvarte marsdager med dårlig nattesøvn er det nå morsomt å drive butikk igjen.
– Jeg har ikke opplevd en lignende sommer, de sju årene jeg har jobbet her, forteller Amundsen. Småmøbler, bilder og putetrekk er noe av det som går som varmt hvetebrød.
I tidenes hjemmesommer er det tydelig at mange ønsker å legge pengene i nettopp hjemmene sine.
– For våre butikker innen hus og hjem har vi hatt en omsetningsøkning på 40 prosent i juli, sier senterleder Vibeke Askevold på CC Gjøvik.
Hentet inn mye av det tapte
– Hvordan har sommeren vært?
– Den har vært helt fantastisk. Fra midten av juni og ut juli hadde vi 400.000 besøkende på senteret. Dette er en økning på 7,3 prosent fra i fjor, som også var en bra sommer, sier senterlederen. I juli var omsetningsøkninga på 18 prosent, noe som utgjør et betydelig beløp for et kjøpesenter som omsetter for nær 1,4 milliarder kroner årlig.
– Dette trengte vi nå, og det bidrar til at vi har tatt inn igjen mye av det tapte. Fra en omsetningsnedgang på totalt sju prosent etter nedstenginga i mars, ligger vi nå cirka tre prosent bak fjoråret totalt sett, sier Askevold. Med forutsetning om en god høst, har senterlederen tro på å nå de siste årenes totalomsetning på nær 1,4 milliarder kroner også i år.
Kjøpesenteret har cirka 105.000 unike brukere. Dette betyr at hele 70 prosent av trafikken er tilreisende.
– Disse var vi helt avhengig av at ville komme tilbake til oss. Gjøvik har nok vært et sted å stoppe på vegen for mange, enten man skulle sør-, nord-, øst- eller vestover i sommer, sier Askevold. Det har vært i hvert fall vært høy konsentrasjon med både bobiler og campingvogner på parkeringa.
Krisa er ikke over
Selv om både butikkeiere og senterleder kan glede seg over en god handelssommer, er det viktig å huske at krisa ikke er over for kjøpesenteret, som er arbeidsplass for 800 mennesker.
– Det er dessverre fortsatt permitterte butikkmedarbeidere, og mange har kuttet helt ned til beinet for å få det til å gå rundt , sier Askevold. Kjøpesenteret bidrar med ulike tiltak for å lette på kostnadene til leietakerne sine, blant annet husleiereduksjon. Dette skjer etter individuell vurdering.
Senterlederen er glad hun tok feil på ett område.
– Etter nedstenginga har handelen tatt seg opp igjen mye raskere enn jeg trodde, sier hun. Dette har berget flere butikker fra konkurs.
– Spesielt tekstil og sko er en bransje som har hatt det tøft lenge. Det gjaldt også før koronaen kom, sier Askevold. Kjøpesenteret mistet «Palma» i vår, og «Til Henne» stenger dørene på CC i løpet av august.
Støtt lokale arbeidsplasser
– Hva om det skulle komme en ny nasjonal nedstenging?
– En slik nedstenging til ville ha vært veldig tøff, og det ville ha vært stor fare for at flere butikker vil ryke, sier Askevold, og oppfordrer alle til å ta sitt ansvar med smittevern for å unngå oppblomstring av smitte.
– Nå er det viktig at folk kjenner sin besøkelsestid og fortsetter å støtte opp for å bevare lokale arbeidsplasser på Gjøvik utover høsten, sier hun,
For å ivareta smittevern har kjøpesenteret økt renhold, håndsprit er plassert ved alle innganger og i butikkene. Det vil ikke bli gjennomført større klokkefestede arrangementer, som konserter eller kundekvelder, for å unngå at mange samler seg på et sted samtidig.