Skigruppa i Varde IL vil ha mer vinteraktivitet på Vardeplassen og gjøre det lettere å finne vegen til løypenettet på Vardalsåsen.
I fjor ble klubbrennene flyttet tilbake til Vardeplassen etter flere år på Mæhlumsjordet ved Grande skole.
– Da hadde vi ei lita sløyfe som vi kunne bruke på og i kanten av grusbanen vår. I år har ryddet området helt ned til elva og flyttet tilbake lyskasterne vi hadde på Mæhlumsjordet, sier Kjell Arne Lønstad, som er leder for skigruppa i Varde IL.
Utbedret bru
– Vi har i flere år hatt ei bru over elva som vi legger ut om vinteren og tar bort igjen om sommeren. I år har vi utbedret den midlertidige brua med rekkverk, så vi kan forlenge løypa over elva til klubbrennene våre og som treningsløype. Det er også hogget unna litt skog på andre siden av elva for å åpne opp litt mer, sier Lønstad.
Med en liten runde på et jorde på andre siden av elva i tillegg, kan skigruppelederen i år tilby en lengre trasé for de litt eldre klubbrenndeltakerne, som i fjor holdt runder i ei kort løype som passet godt for de minste.
– Vi har også søkt støtte for å kunne kjøpe inn oppladbare lamper som vi kan sette opp. Det håper vi på positivt svar på, sier Lønstad.
Med flere positive grunneiere med mye hogstmoden skog, er målet å få laget ei skikkelig lysløype på to til tre kilometer fra Vardeplassen.
Helårstrim
– Vi ønsker å legge til rette for våre egne. I tillegg vil vi at Vardeplassen skal bli et godt utgangspunkt for alle i bygda å komme seg til løypenettet på Vardalsåsen. Det er jo mye bygging og stadig flere som bosetter seg i området, sier Lønstad.
Han legger til at dette vil kunne bli et nærmiljøanlegg som også kan brukes sommerstid, som trimløype til fots eller på sykkel.
Ei skikkelig bru over Vesleelva er en viktig del av arbeidet med ei ny lysløype. – Vi er i en søknadsprosess med Gjøvik kommune om dispensasjon til å bygge ei permanent bru, sier Lønstad, som allerede har materialer liggende klare. Han understreker at det er viktig at dette gjøres skikkelig og at brua må sikres mot flom.
– Når elva er stor, går vannet nesten opp til hjørnet på den nye delen av klubbhuset vårt. I området vi ønsker brua, har elveløpet flyttet seg mye de siste årene, og det fortsetter å grave seg utover slik at den kommer stadig nærmere fylkesvegen, forteller Lønstad.
Ny snøskuter
Lars Frode Foss kommer tilbake fra en tre–firetimerstur, med løypekjøring fra Vardeplassen opp til Torvmyra. Her kobler løypa seg innpå det øvrige løypenettet på Vardalsåsen.
– Lukter det nytt fortsatt? spør Lønstad og får bekreftende nikk fra Foss. Sammen med med Erland Børresen og Kai Solhaug er han idrettslagets faste løypekjører. Sesongen starter med helt nyinnkjøpt snøskuter.
– Vi har mye og krevende kjøring, så vi må ha utstyr vi kan stole på, sier Foss og legger til at de også bistår den kommunale løypekjøringa på Vardalsåsen. Etter fire års bruk er den gamle snøskuteren byttet inn og erstattet med en helt ny Lynx 69 Ranger til 175.000 kroner.
– At vi holder åpent på Vesterås, er en viktig inntektskilde for den årlige sparinga vi gjør for å kunne investere i ny snøskuter jevnlig, sier Lønstad. Han oppfordrer skifolket til å ta turen innom når de åpner kaffeserveringa for sesongen på nyåret.