Coop Extra på Kallerud har satt inn selvbetjente kasser med stor suksess. Nærmere 50 prosent av kundene benytter seg av kassene. Mobilbetaling kommer også for fullt.
I juni i år gjorde butikken om fra fem betjente kasser til åtte selvbetjente og to betjente kasser.
– I de selvbetjente kassene har vi en person som hjelper til hele tiden og veileder kundene. Kundene opplever mindre kø. Samtidig får vi flere folk ute på gulvet, sier butikksjef Rune Disserud.
Ikke nok med det: Butikken har ansatt en ekstra person til å jobbe med selvskanningen.
– Det er slutt på at leverandørene kommer og fyller på varer. Vi får inn et sted mellom 150 og 200 paller i uka som skal tas hånd om, forklarer butikksjefen.
Godt over snittet
Det er spesielt de to siste årene Coop har satset på selvbetjeningskasser. I dag har 400 butikker i Coop denne muligheten, og flere kommer til.
– I starten var det 20 prosent av kundene våre som benyttet seg av selvbetjeningskassene våre. I dag er snittet på 36 prosent. Det viser at dette er noe kundene ønsker seg, sier kommunikasjonssjefen i Coop Norge, Harald Kristiansen.
Andelen på Kallerud ligger godt over landsgjennomsnittet. Nærmere 50 prosent av kundene bruker kassene. Mange har oppdaget at dette er en raskere og mer effektiv måte å handle på. En av dem er Maren Sofie Gjerdbakken.
– Jeg bruker ofte de selvbetjente kassene når jeg skal hande lunsj. Det er både enkelt og raskt, sier Gjerdbakken.
Betaler med mobil
Med ordningen får de ansatte også en mer variert arbeidshverdag. – Å sitte i kassa er kanskje den mest belastende jobben. Nå får de en mer variert jobb. Samtidig er det å stå i kø og ikke finne varene, det som irriterer kundene mest. Med dette får vi frigjort folk til å fylle opp varere og hjelpe kundene, sier Kristiansen.
Nå har Coop også tatt i bruk Coopay. Det vil si at medlemmer kan betale med mobilen når de handler, ved å bruke medlemsappen. Til nå er det over 100.000 medlemmer som har benyttet seg av denne betalingsløsningen.