MECA Norway AS, med hovedsete i Gjøvik, ser ut til å bikke milliarden i omsetning før nyttår. Salget av deler og utstyr til tyngre kjøretøy har fordoblet seg det siste året.
MECA Norway AS, med hovedsete i Gjøvik, ser ut til å bikke milliarden i omsetning før året er omme. Blant annet har salget av deler og utstyr til tyngre kjøretøy fordoblet seg det siste året.
Meca har vokst seg store siden de etablerte seg på Kallerud i 2004. Meca er en del av konsernet Mekonomen AB, som også eier Bilextra og Mekonomen. Kundene er bilverksteder, både frittstående og merkeverksteder.
– Tungbilmarkedet er en nytt område for oss som vi har vært inne på i snart to år. Bare det siste året har vi doblet omsetningen på tungbil, sier logistikksjef Jens Petter Jakobsen. MECA Norway har 24 avdelinger med rundt 300 ansatte som blir ledet fra Gjøvik. Om lag 85 ansatte har sin arbeidsplass i Gjøvik. På lageret i Gjøvik finnes det over 50.000 artikkelnummer fordelt på tre lagerplasser.
Sentrallageret ligger i Kallerudsvingen 13. I Thomasdalen 5 er pallelageret for store ting. I Thomasdalen 7 er bufferlager, blant annet med prosjekt- og sesongvarer, som batterier, som er på full veg inn på lageret i disse dager.
På pallelageret finnes både service- og slitedeler til større kjøretøy. Her er også de plasskrevende oljeproduktene samlet. – Vi har ambisjoner om å vokse mer. Tungbilsatsingen vår er en absolutt bidragsyter i dette. For oss er det viktig å ha flere bein å stå på. Omsetningen var i 2018 var på cirka 937 millioner kroner. I år ser det ut som vi vil bikke milliarden, sier Jakobsen.
Et tøft marked
Men markedet er tøft, med stadig mindre marginer. Da gjelder det å ha med seg volumet.
– De siste 12 månedene har vi hatt 1,2 millioner plukk fra lageret vårt i Gjøvik. Det er et stort volum, fastslår logistikksjefen. I Sverige er selskapet nå i ferd med å slå sammen to lagre til et felles lager i Strängnäs for hele Skandinavia. I forlengelsen av dette ser MECA-ledelsen på hvordan de skal distribuere varene i Norge.
– Her i Gjøvik har vi et nasjonalt lager. Vi har en god del varegrupper som forsyner hele Norge. Vi har vokst ut av lokalene våre mange ganger siden 2004. Hele tiden har vi laget midlertidige lagerløsninger. Det største effektiviseringspotensialet vårt ligger i å få alt samlet under ett tak og at vi blir halvautomatisert. Vi har nå fornyet leieavtalen med Tema Eiendom, som vi leier byggene våre av. Det gir oss litt pusterom, men det stopper ikke jobben med nytt lager, forsikrer Jakobsen.
Flinke ansatte
Noe som vektlegges i denne prosessen er den solide og gode arbeidsstokken i Gjøvik. – Arbeidsstokken vår er veldig bra. Det er viktig. Her har vi kompetanse som vi har bygd opp og som er viktig å ta vare på. Vi hevder oss godt med konkurrentene våre med base i Oslo. De ansatte gjør en kjempejobb. Bemanningen vår er noe vi vektlegger i våre vurderinger i lokalisering av nytt lager i Norge, vektlegger Jakobsen.
Hos MECA har Ståle Felde, plassansvarlig på pallelageret Stian Enger, Robin Nyheim, Svein Erik Tollefsen, logistikksjef Jens Petter Jakobsen, lagersjef Tor Erik Myrvold og Per Arne Jostad har fordoblet salget av deler og utstyr til tyngre kjøretøy det siste året.