Ble ikke julegaven alt du ønsket til jul? Da er du ikke alene. I fjor valgte to av fem å bytte julegavene sine, og 3. juledag er den store byttedagen.
Forbrukerrådet gjorde i fjor en undersøkelse som viste at 38 prosent har byttet julegave de siste to årene. Folk mellom 18 og 44 år viste seg å være mest misfornøyd med gavene, mens de over 60 år er mest fornøyd.
Få som bytter gavene
Anne Mona Nilsen Nordby og Gry Østvold hos Mange Ting har lite erfaring med 3. juledag som en stor byttedag.
– Vi opplever veldig sjelden bytting av gaver hos oss. Det lille som er det er gjerne at man trenger å bytte størrelse eller at man kanskje ønsker en annen farge på klær. Ellers kan det være at man bytter en ting fordi man har den fra før, forteller de to damene.
– Det er ergerlig og lite miljøvennlig at gaver havner i skapet. Bruk romjulen til å bytte gavene som ikke passer. Har du fått en bukse i feil størrelse, eller dobbelt opp av samme bok, har vi rådene til deg for et sømløst bytte, sier Thomas Iversen, seniorrådgiver og jurist i Forbrukerrådet.
Forbrukerådet har noen gode råd å ta med seg på vegen:
- Ta vare på byttelappen eller kvitteringen.
- Bytt så raskt du kan. Da går det ikke i glemmeboken, og du slipper å bryte frister.
- De fleste butikker lar deg få bytte det du har kjøpt i romjula, så sant det er ubrukt og uskadet. Ta vare på kvitteringen eller byttelappen, og hold fristen som står på den. Det er opp til butikken å sette betingelsene. Hygieniske artikler, og kroppsnære plagg, er som regel unntatt.
- En del store kjeder gir svært rause byttevilkår. Noen steder kan du få tilbake pengene for en ubrukt vare etter et halvt år. Andre lar deg teste det du har kjøpt i en måned, før du kan levere det inn og få pengene tilbake.
- Dersom gaven er kjøpt på døra, nett, eller et julemarked, har du stort sett angrerett. Ved dørsalg og julemarked så er det et krav at gaven kostet over 300 kroner. Angreretten gjelder i fjorten dager etter at kjøper fikk varen, slik at du må sjekke om fristen har gått ut før du tar kontakt med firmaet eller butikken.
Også netthandel
Forbrukerrådet har så langt i år hjulpet 1.529 forbrukere med spørsmål om angrerett. Av dem gjaldt 890 forbruksvarer, og 520 av dem kom i forbindelse med en netthandel.