Helse og omsorg i Gjøvik kommune fikk i forrige uke åtte nye elbiler. Dette er kommunens desiderte største innkjøp av elbiler, og er for alvor starten av omleggingen.
Helse og omsorg fikk overlevert åtte nye e-Golf. – De nye elbilene er en utvidelse av bilparken vår. Vi hentet bilene klokken 12 og de gikk rett ut i tjeneste, opplyser Jane Berge, tjenesteleder for helse og omsorg. Magnus Klashaugen og Tesfamariam Ghebremichael Eyasu i hjemmesykepleien på Haugtun er strålende fornøyd med elbilene.
– Bare det å få nye biler er utrolig godt, og elbiler fungerer utrolig godt til formålet når vi har mye bykjøring, sier de to i hjemmesykepleien. – Vi tenker jo også at dette er miljøvennlig og bærekraftig. Det betyr mye for alle. Som yngre folk i en verden vi skal arve er dette med på å gjøre sitt for miljøet, mener Klashaugen og Eyasu.
Helse og omsorg har fra før 47 tjenestebiler fordelt på Haugtun, Sørbyen, Nordbyen, Åslundmarka, Snertingdal og Biri. I løpet av januar 2020 vil 65 prosent av tjenestebilene i helse og omsorg være elbiler. – De seks distriktene har nå totalt 55 tjenestebiler, og vi har bestilt 27 e-golfer til neste år. Vi skal bytte ut hele bilparken i 2020, sier Berge. I tillegg skal helse og omsorg ha 20 nye biler. Alle er leasingbiler.
Har forpliktet seg
– Vi er forpliktet gjennom klimaplanen å gjøre dette, men vi er avhengige av firehjulstrekk ute i kommunen, forklarer Berge. Helse og omsorg er av de enheten i kommunen som tilbakelegger flest kilometer i løpet av et år. Totalt kjører de hjemmebaserte tjenestene 800.000 kilometer årlig. Dette innbefatter hjemmetjenesten, fysioterapeuter, ergoterapeuter og tilrettelagte tjenester. Til nå er det satt opp åtte ladepunkter på Haugtun og fem ladepunkter i Sørbyen. Nordbyen har fire ladepunkter. De skal også komme opp 15 ladepunkter på Biri. I 2020 skal det også bygges ladepunkter i Åslundmarka og i Snertingdal. I tilegg har de hjemmebaserte tjenestene seks elsykler som kan brukes.
Helt konkret
Bakgrunnen for elbilsatsningen er kommunens klimaplan, som ble vedtatt av politikerne i fjor.
– Det er en spenstig plan og har mange tiltak. Den er veldig konkret. Et satsningsområde er transport, sier Arne Moen, leder for strategi og utvikling. Trafikketaten har hatt en elbil i flere år. Etter ferien fikk rådhuset også en elbilpool på tre biler som ansatte på rådhuset kan bestille. Disse bilene er av merke Nissan Leaf. – Istedenfor at de ansatte skal bruke egen bil, kan de nå kjøre miljøvennlig, og vi mener også at det er økonomi i dette, sier Moen.
Trapper opp mot 2030
En av elbilene har allerede kjørt 35 mil i løpet av tre uker. Målet er at Gjøvik kommune skal ha 20 nullutslippstjenestebiler i 2019, 50 innen 2022 og 100 prosent dekning innen 2030. – Vi er i gang med å rulle ut tilbudet til de ansatte. Vi ser at flere og flere som bruker elbilene. Vi har også elsykler. Det er færre som bruker elsyklene, men vi skal gå mer aktivt ut internt om bruk av syklene. Jeg synes selv at elsykkel er veldig praktisk å bruke i byen, erfarer Moen. Fra før har kommunen også elsykler til låns for alle i kommunen.