Klare tale fra Utvalg for samfunnsutvikling: 2015-alternativet gjelder fortsatt.
Politikerne gjorde torsdag et enstemmig vedtak om at den nye Mjøsbrua må gå i land ved Fjordheim på Biri. De gjentok dermed vedtaket fra kommunedelplanen i 2015.
Det var Nye Veiers forslag til planprogram for E6 Moelv – Roterud som lå på bordet til politikerne i utvalget for samfunnsutvikling. Nye Veiers forslag var å utvide korridoren for ny mjøsbru sørover. Et slikt forslag kan bety at den nye Mjøsbrua skal gå i land ved Skulhusodden. Det ga Gjøviks politikere et klart signal om at de ikke ønsker.
– Hva går vedtaket dere har gjort ut på, utvalgsleder Kjetil Bjørklund, SV?
– Vedtaket omfatter flere ting, blant annet vil vi at det skal utredes ei bru som har all funksjonalitet. Det vil si ei bru også for saktegående trafikk og gang- og sykkel, ikke bare ei enklere bru slik det var lagt til grunn, sier Bjørklund. – I tilllegg ble det vedtatt at brua skal følge vedtaket i kommunedelplanen i 2015, altså Fjordheim-vedtaket, sier han.
Et flertall på seks av 10 vedtok at eksisterende bru skal opprettholdes og inngå som en del av fylkesvegnettet. Mindretallet ville at dagens bru skal rives. Utvalget ønsker også at det skal synliggjøres med en konsekvensutredning hva hastigheter på 90 km/t, 100 km/t og 110 km/t har å si når det gjelder arealbeslag, klimagassutslipp, samt samfunnsøkonomisk.
Rådmann hadde i sin saksinnstilling til møtet skrevet at Nye Veier må synliggjøre og grunngi hvorfor det kan være aktuelt å utrede et alternativ sør for Fjordheim. Rådmannens forslag til vedtak ble enstemmig vedtatt.
Gjøvik kommune vil også vite hvilke økonomiske, tekniske, drifts- og vedlikeholdsmessige fordeler som ligger til grunn for å la eksisterende bru bestå.