Gjøvik kommune kan få en svikt på cirka én million kroner i parkeringsinntekter i år. Elbilistene får noe av skylda. Langtidsparkerende elbiler utløser et forslag om halv parkeringsavgift for elbiler noen steder.
Det er flere år siden de store byene begynte å merke elbilens gratisparkering i form av reduserte parkeringsinntekter. Nå gjør det seg også gjeldende på Gjøvik. Prognosen forteller at Gjøvik kommune ligger an til en svikt i parkeringsinntektene på én million kroner. Dette innebærer en inntektsreduksjon på ti prosent.
– Prognosen for den rene reduksjonen i parkeringsinntekter ligger mellom 700.000 til 800.000 kroner, så kommer andre utgifter knyttet til dette som bankgebyr, som også har blitt høyere, presiserer Halvor Bjaaland, leder bymiljø i Gjøvik kommune. Elbilistenes gratisparkering, samt mindre bruk enn forventet av kommunale langtidsplasser, oppgis som forklaring på noe av inntektsdroppet. Med et politisk ønske om satsning på klima og miljø og vedtak om gratis parkering for elbiler, er dette en naturlig konsekvens. Disse inntektene er en del av totalregnskapet, og det dette da gir av tapte inntekter, vil måtte hentes inn med økte inntekter eller reduserte kostnader andre steder, sier Bjaaland.
Mange langtidsparkerer
Gjøvik kommune begynner også å se konturene av en annen elbilutfordring. Bjaaland forteller at parkeringsbetjentene opplever at stadig flere elbilister langtidsparker bilen i gatene nærmest sykehuset, altså Johan Sverdrups gate, Ludvig Skattums gate og Kyrre Grepps gate.
– Nylig ble det talt 19 elbiler her, sier Bjaaland. Under intervjuet med Gjøviks Blad var seks av 14 biler parkert i Johan Sverdrups gate el-biler, så kan det for ordens skyld ikke sies at alle disse var langtidsparkeringer. Etter en runde i de nevnte gatene kunne journalisten telle totalt 17 parkerte elbiler og andelen var, som også parkeringsbetjentene erfarer, økende jo nærmere sykehuset man kom. Parkeringsbetjentene erfarer den samme problematikken i sentrumskjernen og spesielt i parkeringshuset i Storgata 10.
Må få sirkulasjon
– Vi jobber derfor med å fremme et forslag om å innføre halv parkeringsavgift for elbiler i disse områdene. Dette er først og fremst et tiltak for å sikre god sirkulasjon på parkeringsplassene, mer enn et grep for å øke parkeringsinntektene våre, poengterer Bjaaland. Elbilistene har sin fulle rett til å stå parkert som de gjør, men Bjaaland mener det er uheldig at elbiler kan stå parkert hele dagen og oppta gode parkeringsplasser for besøkende til sykehuset. Spesielt med tanke på at det er parkeringsmuligheter ved Gjøvik stadion, et kvartal eller to unna.
For, i gatene rundt Gjøvik stadion, som før innføring av avgiftsparkering var tettpakket med biler, er det nå glissent. Dette gjelder både elbiler, som for øvrig kunne stått gratis også her, og andre biler. – I håp om å få flere til å benytte disse gatene til langtidsparkering, vil vi nå foreslå å redusere prisen for dagparkering fra 50 til 30 kroner døgnet. Så håper vi at dette er en døgnpris som flere synes vil være ok å betale, sier Øystein Skinnerlien, fagleder trafikk i Gjøvik kommune.