Lisa Bratberg hos Gamletorvet Rens & Skjorteservice bruker mye tid på ting som aldri blir hentet. Nå har hun en fin brudekjole, som kan kanskje bli din om eieren ikke benytter siste sjanse til å melde seg.
– Vi holder på å gå igjennom innlevert tøy. Vi har tøy her tilbake til 1992 og fram til 2018 som aldri har blitt hentet, forteller Lisa Bratberg, daglig leder ved Gamletorvet Rens & Skjorteservice. Hun har funnet fram et utvalg til lokalavisa skal komme innom. Her er tre brudekjoler, hvorav to med tydelig 90-tallspreg, ytterjakker av merker som Missing Link og Bergans, flere dresser, gardiner, og også ei festdrakt av den butikkjøpte typen.
– I tillegg til dette har jeg fire til fem pappesker med nedpakket tøy stående på lager hjemme. Det meste av dette er nok fra 90-tallet. Vi har bare så altfor mye her, sier Bratberg. – Se på denne brudekjolen her. Den ble levert her i begynneslen av 2017 og har ikke blitt hentet igjen, sier hun. Hun synes den er riktig så fin.
Vurderer å gi bort kjolen
– Hadde jeg vært så smal kunne jeg gjerne brukt den selv, sier hun. Men, nå er hun uansett allerede godt gift og har første arving på vei. – Jeg har lyst til at noen kan få glede av denne kjolen, og ønsker å gi den bort til noen som trenger det. Jeg vet jo hvor dyrt er å kjøpe en brudekjole, sier hun. Først vil hun imidlertid gi kjoleeieren en siste sjanse til å hente igjen kjolen, som med størrelse 34 må tilhøre en ganske nett person.
– Jeg setter frist til 11. oktober, etter det vil kjolen bli gitt bort, sier renseridriveren, som også har søkt hjelp på Facebook i håp om å finne eieren. – Innlegget på siden vår ble delt 26 ganger og er sett av over 4.000 personer, men ingen har meldt seg, forteller Bratberg. Det hun har å gå etter er forbokstav, et etternavn og et telefonnummer som har vist seg å ikke være i bruk. Skulle en eier melde seg, må vedkommende kjenne til disse detaljene. Utfordringen med at folk ikke henter igjen tingene sine, gjør at Bratberg nå iverksetter tiltak.
Innfører betaling på forhånd
– Fra 1. oktober vil vi begynne med forhåndsbetaling for det som blir levert inn hos oss, sier hun. Dette håper hun vil hjelpe litt. – Jeg er litt sjokkert over at folk ikke henter igjen dyre ting, som Bergans-jakker. Det er mye bruk og kast, men med gjenbruk i vinden er det litt rart at folk ikke henter igjen det de har, sier Bratberg. Renseriet reguleres etter håndverktjenesteloven. Det betyr at renseriet har rett til å selge klærne som ikke er hentet etter tre måneder.
– Vi har vært snille og holdt på det lenger, da vi jo håper at folk vil hente. Det vi rydder og går igjennom nå, vil bli gitt bort, eller så jeg lager til et stativ med salgbare ting. Slik vil jeg i hvert fall kunne få tilbake litt av kostnaden jeg har med å gjøre arbeidet, sier Bratberg. Familiebedriften, som 28-åringen har ledet de siste ti årene, har 25-årsjubileum i år.
Oppdatering 3. oktober: Allerede tidlig onsdag formiddag kom gladnyheten fra Bratberg, etter at Gjøviks Blad nådde riktig postkasse.
– Brudekjolen blir hentet i dag. Moren til eieren ringte nå klokka ti. Opplysningene stemmer og de skulle ta med bilde, lød e-posten. Brudekjolen som ble innlevert hos renseriet 2017, hadde rett og slett gått i glemmeboka. – Eieren hadde byttet telefonnummer og hadde derfor ikke fått meldingene fra oss, sier Bratberg som er glad brudekjolen endelig fikk komme hjem til sin fortsatt godt gifte eier.