I generasjoner har svevende ballonger over byen vært et sikkert markenstegn i Gjøvik. I år går lufta ut av ballongen for den mangeårige tradisjonen.
– Ballongene har jo vært en markenstradisjon gjennom generasjoner, så det er klart det er litt vemodig, sier markensgeneral Rune Aasheim. Akkurat hvor lenge ballongene har pyntet byen under Gjøvikmarken vet han ikke, men han husker dem tilbake til sine barndomsår på 1960-tallet. Markensarrangør Gjøvik Salgs- og Reklameforening går nå bort fra de heliumfylte ballongene, som ble gjenstand for heftig debatt i fjor.
– Vi har etter dette bestemt oss for å kaste inn håndkleet og bryte tradisjonen med ballongene. De har vært et av de fremste symbolene på Gjøvikmarken, sier leder Klaus Bratlie i Gjøvik Salgs- og Reklameforening.
Gjøvik kommune har et forbud mot salg og slipp av heliumballonger.
– Vi verken selger eller slipper ballongene. De settes opp og tas ned igjen, og dette er en av mange dugnadsjobber for lag og foreninger. Vi har også brukt helium som har vært et rest- eller avfallsprodukt, ikke medisinsk helium som kan nyttes til andre formål, presiserer Bratlie, som håper dette vil gi ro rundt ballongdiskusjonen framover.
De 20.000 kronene som spares med ballongslutt, gis i stedet til et godt formål; Kreftenheten ved Gjøvik sykehus.
– I tillegg vil det også bli salg av bærekraftige handlenett, hvor vi vil kunne få inn ytterligere 30.000 til 35.000 til det gode formålet, sier Bratlie.
I løpet av årets markensdager, fra onsdag til søndag, vil besøkstallet også passere to millioner.
– Vi har ikke så stålkontroll at vi vet helt ned på person hvem dette er, men ut fra erfaring med besøkstall, vil det vil skje på fredag. Vi løser det med at alle fyller ut en lapp, så blir det en tilfeldig trekning av besøkende nummer to millioner, sier Bratlie. Denne vil da få en gave på 15.000 kroner, hvor 10.000 gis til et valgfritt godt formål. Det blir i tillegg en middag på vedkommende
Marken vil ellers følge tradisjonen med tivoli, underholdning, salgsboder og selvsagt markensgamp.
– Gjøvikmarken vil også i år være er et barne-, ungdoms- og familievennlig arrangement, sier Aasheim. Dette gjenpeiler artistvalgene, hvor Victoria, samt Robin og Bugge er artistene som er i vente fra hovedscena torsdag. Fredag kommer Adelén og årets MGP-vinner Keiino, mens Daniel Owen og Kjartan Lauritzen inntar scena på lørdag. Det blir også show med Vennebyen og Brannmann Sam på henholdsvis lørdag og søndag.
Det blir selvsagt utdeling av Caparprisen under åpningen, mens Totens Tøffeste har start og mål ved hovedscena lørdag.
En egen utstilling blir det også. Under Gjøvikmarken skal Bygruppa i Gjøvik historielag, i samarbeid med Mjøsmuseet, ha en utstilling om håndverks- og industrihistorie knyttet til byen. Hele scena i Gjøvikhallen tas i bruk, der små og store bedrifter skal presenteres under navnet «Gjort på Gjøvik».