Nye Veiers ønske om å utrede ny trasé for Mjøsbrua og E6 inn ved Skulhusodden ser ut til å få betydelige landskapsmessige konsekvenser, skriver fylkesmannen i Innlandet. Han mener den sørlige traseen også må utredes med tunnelløsninger.
Det kommer fram høringsuttalelsen fra fylkesmannen i forbindelse med Nye Veiers varsel av oppstart av planprogram for E6 strekningen Moelv – Roterud, som også gjelder ny mjøsbru. Fylkesmannen presiserer viktigheten av at konsekvensen av ulike tiltak synliggjøres på en god måte:
– Vi vil spesielt påpeke viktigheten av dette ved vurdering av nytt ilandføringspunkt for Mjøsbrua vinkelrett på Skulhusodden, med påfølgende trasékurve inn i landskapet, skriver fylkesmannen. Han er også opptatt av at traseen ved Skulhus er utfordrende med tanke på jordvern:
– Fylkesmannen vil spesielt peke på at skissert sørlig alternativ ved Skulhusodden er utfordrende i forhold til landbruk/jordvernhensyn. Vi forventer at jordvernhensyn blir vektlagt, slik at minst mulig dyrka mark blir omdisponert.
Innsigelser
Nye Veier har utvidet planområdet utover det som er vedtatt i kommunedelplanene i Ringsaker og Gjøvik. Det har gjort at fylkesmannen som regional myndighet ikke har kunnet komme med innspill på om endringene har negative konsekvenser for fylkesmannens ansvarsområder. Av den grunn varsler fylkesmannen at det kan komme innsigelser på noen områder, som blant annet nærmiljø, naturmiljø og naturressurser.
Fylkesmannen stiller dessuten spørsmål ved om kvaliteten på dagens mjøsbru er god nok for fremtidig bruk. Vedlikeholdskostnader og eventuelt rehabilteringskostnader må utredes i planarbeidet, skriver fylkesmannen. Skal den eksisterende Mjøsbrua på Biri være en del av den framtidige løsningen, for å sikre gang- og sykkelforbindelsen, må planvedtaket innebære at dagens bru sikres en like lang levetid som den nye brua, konkluderer fylkesmann.
Positiv til trebru
– Slik vi tolker problemstillingen, kan vi ikke se andre praktiske løsninger enn at det i planarbeidet må utredes vedlikeholdskostnader – eventuelt rehabiliteringskostnader – for eksisterende mjøsbru tilsvarende beregnet levetid på ny bru, står det i høringsuttalelsen. Fylkesmann oppfordrer til prioriteringer av klima også i detaljprosjektering som ikke inngår i planarbeidet. Og det poengteres at ei trebru vil være et nasjonalt landemerke, som også vil bli verdens lengste i sitt slag.