Stor tildeling til utviklingsarbeid.
Fredag ble det feiret med kake i lokalene til Totens Blad og Gjøviks Blad. Da tikket det inn en melding om at det lokale utgiverselskapet er tildelt 773.000 kroner fra Medietilsynet. Nå blir det økt digital satsing, men papiravisene skal bestå.
– Dette var svært hyggelige nyheter for oss, sier daglig leder Morten Linnerud i MVL Media AS og konsernsjef Hans Jørgen Øveraasen i Hamar Media AS, selskapet som eier de to lokalavisene.
Medietilsynet hadde ti millioner kroner til fordeling. 23 prosjekter fikk støtte, og Totens Blad og Gjøviks Blad var blant mediene som fikk mest. – Støtteordningen gjør det lettere for små, lokale medier med begrensede midler å digitalisere og drive innovasjon, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Nå skal det utarbeides et forprosjekt for den digitale satsingen i de to ukeavisene.
– Mediehverdagen er i stadig utvikling, og vi ønsker å tilby leserne flere alternativer. Avisene skal komme ut på samme måte på papir, men vi skal også etter hvert kunne tilby digitale abonnement på det gode, lokale stoffet som redaksjonen lager, sier Linnerud og Øveraasen.
– Hvordan ser dere for dere at dette skal fungere?
– Det er det vi nå skal starte jobben med å finne ut av. Midlene vi har fått i dag, gir oss god starthjelp, sier de to.