Gjøviks billøpsstjerne Tore H. Bratlie (75) kjører fremdeles aktivt. Lørdag sto Skodaen hans fra 1959 parkert utenfor Musikkens Hus mens han kåserte for en fullsatt sal om den motorfylte oppveksten og karrieren sin.
Historien begynte med isløp for biler og motorsykler på mjøsisen like etter krigen. Hit kom det både mange deltakere og tilskuere. Tore H. Bratlie fikk motor- og bilsport inn gjennom farens store engasjement for biler og alt som brummet.
Han drev også Gjøvik Auto, der de bodde i andre etasje over bensinstasjonen og verkstedet. Bilsalg hadde faren også, så Tore satt tidlig bak rattet.
Dette ble et paradis for den bilinteresserte smågutten, som hadde en ideell lekeplass i bakgården der han kjørte bil og motorsykkel – uten å ha førerkort – så mye han ville. Men en kveld 14-åringen drev og kjørte, kom en politimann ruslende bort til ham og sa at dette nok ikke var lovlig. Jo da, guttungen visste det. «Men det er fryktelig moro», svarte han. «Det er vel det», svarte politimannen og gikk.
Drev bensinpumpe med moped
Tore H. Bratlie hadde mange artige historier å fortelle om sin tilknytning til biler, motorer og alt som gikk på to og fire hjul. 23. juli 1957 ble det strømstans i hele Gjøvik som så ut til å vare lenge. Også bensinpumpene på Shell-stasjonen ble strømløse. Men de kunne drives med en håndsveiv. Det ble etter hvert ganske slitsomt, siden det var lang kø ved pumpene.
Dermed ble Tore kalt opp til farens kontor og spurt om han ville kjøre moped, en stillestående moped. Det ville han. Dermed ble det koblet motor og drivreim til mopeden og bensinpumpa, og salget var i gang igjen.
I løpet av søndagen kom et filmteam forbi på veg til Lillehammer. De oppdaget gutten på mopeden som fylte bensin for folk. Dermed var det fram med kameraet og seansen ble filmet for BBC.
Livsfarlig løp i USA
Så fort Tore var 18 år, ble det bilsertifikat. Hans første bil var en Skoda, 1957-modell med 40 hestekrefter. Det ble mange billøp i både Norge og Sverige og etter hvert fire Skodaer og en VW.
Kanonloppet i Karlskrona i Sverige ble hans første store utenlandsopplevelse. Siden fulgte Rallye Monte Carlo i 1975. Her kjørte han en Simca, men verken dette eller neste forsøk gikk som ønsket.
Hans mest dramatiske opplevelse som rallykjører var i Pikes Peak i Rocky Mountains, vest i USA. Her deltok hele verdenseliten. Løypa startet på 2500 meter over havet og endte på 4114 meter i et stupbratt terreng der en veg uten autovern eller noen form for sikring svingte seg oppover fjellsidene.
I 180 km/t var det ingen selvfølge å komme rundt alle de kvasse svingene, så det gikk galt både en og to ganger for gjøvikkaren. Etter første forsøk og reparasjon av bilen var det på’n igjen. Men denne gangen ville han kjøre trygt midt i vegen så han slapp å se ned de stupbratte fjellsidene. Han kom seg i mål til en bra åttendeplass.
Tore H. Bratlie kjører fortsatt, og helst Skoda. Til lørdagskåseriet i regi av Bygruppa i Gjøvik Historielag, kom han i en Skoda Octavia Touring Sport. Den har selveste Laila Schou Nilsen kjørt i rally.