Stadig dårligere vegstandard og flere trafikksikkerhetstiltak med autovern gir håpløse arbeidsforhold og økte kostnader for A/S Snertingdal Auto.
– Vegstandarden på fylkesveg 249 gjennom Snertingdal er under enhver kritikk. Øvre veg og Øverrovegen er helt håpløst, oppsummerer daglig leder Jan Tore Alund i A/S Snertingdal Auto. Bussjåfør Amund Haganæs velger ordet katastrofe i sin beskrivelse av de to sistnevnte strekningene.
– Man skal lete lenge for å finne veger som er så ille som i Snertingdal, sier Haganæs. 53-åringen har kjørt både buss og lastebil i Snertingdal siden han var 20. Han konstaterer at vegene nå er dårligere enn noen gang.
Hver dag har busselskapet ti turer på de verste vegstrekningene, som er Øverrovegen og Øvre veg.
– Å kjøre her er en stor belastning både for bussene og sjåførene, sier Alund. Han tror at lojaliteten i det å være del av en liten arbeidsplass er det som gjør at sykefraværet er lavt, tross arbeidsforhold som over tid er belastede både for rygg, skuldre og nakker. Bussene går det stadig hardere utover. Det siste halvåret har busselskapet hatt en kostnadsøkning på 12 prosent i verkstedkostnader, sammenlignet med i fjor.
– Det blir mye skader på understell og forstilling, og vi har også opplevd at dekk har blitt ødelagt på de hullete vegene som det stadig lappes på og raskt er like dårlig igjen, sier Alund.
Altfor trangt flere steder
Riper og lakkskader etter møte med autovern er et annet problem, noe som gir økte verkstedkostnader. – Nye autovern som er satt opp flere steder skaper store problemer for oss. Flere steder er det ikke plass til å møte andre store kjøretøy, eller vil må legge oss så langt ut for å kunne passere at det er umulig å unngå at det skraper borti, forteller Cato Hoffsbakken. Dette gjelder langs fylkesveg 249 både i Korpeberga og Langleite, samt fylkesveg 155 over Gravåsen.
– Vi har ei rute med start i Hunndalen. Den korteste vegen med tomkjøring herfra vil være å kjøre over Gravåsen. Men vi kjører heller rundt enn å kjøre over åsen, det har vi ikke råd til, sier Alund. Dette er rett og slett for å unngå trafikkfarlige situasjoner og i frykt for å påføre bussene unødige skader.
Må ha erfarne sjåfører
–At det blir skader på bussene er ikke sjåførenes feil, snarere tvert i mot. Vi har erfarne sjåfører som vet hvor problemene er. Det vil ikke være forsvarlig å sende en sjåfør uten erfaring på disse vegene her, fastslår Alund. Selv om dette også skyldes en satsing på turkjøring, investeres det også i dyrere busser. Det gir best mulig komfort både for passasjerer og sjåfører. Busselskapet har ved flere anledninger tatt opp problemene med Statens vegvesen. – Jeg har fått tilbakemelding om at det ikke er penger til å asfaltere hverken i Øvre veg i Øverrovegen i år, og at det tidligst vil kunne bli i 2020 eller 2021, sier Alund i busselskapet, som på alvor merker konsekvensene med mangeårig etterslep av forsømt vegvedlikehold.
Kommer ikke ny asfalt
– Innen kort tid vil det bli iverksatt tiltak med skilting av smalere veg, samt at vi vil foreta en gjennomgang av kurver for å markere disse bedre. Dette gjelder fylkesveg 249 og fylkesveg 155 over Gravåsen, opplyser Asbjørn Stensrud, seksjonssjef drift og vedlikehold i Statens vegvesen. Han bekrefter at det ikke foreligger planer om ny asfalt i Snertingdal i år.
– Å flytte rekkverk lenger ut på kanten vil ikke bli gjort. Det vil gi dårlige innfestning, slik at rekkverket ikke vil få den effekten den skal ha. Dette vil da bli en falsk trygghet og medfører økt ulykkesrisiko, sier Stensrud.