I 1962 ble det jobbet intensivt for å få bygget ei sportshytte på Totenåsen, det vi i dag kjenner som Rausteinshytta.
Etter den siste brannen på Rausteinshytta i juli 2016, kan det være interessant å se litt på hva vår avis skrev i forkant av den opprinnelige byggingen. Det viser seg jo at det ikke var alt som ble realisert, slik som stolheis. Hytta som ble tatt i bruk i 1964 brant i 1976. Her er artikkelen som sto å lese på lokalavisas førsteside 12. juni i 1962:
Østre Toten friluftsnemnd, som arbeider med prosjektet om sportshytte ved Rausteinstjern på Totenåsen, har nylig vært på åsen og stukket ut tomta til hytta. Formannen, Knut Seierstad, sier at hytta blir liggende nord-øst for tjernet og at gravingen av tomten vil begynne med det aller første – et arbeid vi håper byggekomiteens medlemmer og andre interesserte kan utfør på dugnad, sier han.
– Hva med selve byggingen?
– Vi håper å kunne få kjørt opp materialene så snart snøen kommer, slik at reisingen kan begynne allerede i høst. Til neste høst regner vi med at hytta vil være ferdig. Det vesentligste av byggingen regner vi også med kan utføres på dugnad.
– Da blir det en billig hytte?
– Noe konkret overslag foreligger ennå ikke, men vi skulle vel komme langt med 30-35 000 kroner.
– På hvilken måte finansieres byggingen?
– Ved tegning av andeler, som forresten ennå pågår, og ved tilskudd fra kommunen og bidrag fra Feriefondet.
– Hvor stor blir hytta forresten?
– Etter de nyeste tegningene får den en grunnflate på 150 kvadratmeter. Hytta blir i en etasje og får en stor entre, pesiestue, kjøkken og hele fem soverom. Dessuten er det avsatt plass til bad, hvis innredning må utstå inntil det blir mer penger å rutte med.
– Blir det servering på hytta?
– Tanken er å få noen ektepar til å skifte på med salget av kaffe, melk, mineralvann og lignende enkelte søndager, sommer som vinter.
– Hvilken adkomstvei anbefaler De?
– Om sommeren er det lettest å ta seg fram fra Torsetra. Derfra går det en sti opp til Rausteinstjern. Det er ikke så lange strekningen, men bratt, slik at en nok bruker en og en halv time. De raskeste kan nok gå strekningen på timen. Om vinteren blir den letteste adkomstvei fra Garsjølia.
– Kan det blir aktuelt med en eller annen form for heis?
– I første omgang synes jeg det bør bygges skiheis fra Garsjøen. Men når den planlagte gjennomgangsveien over Totenåsen er ferdig, bør man ta sikte på stolheis fra Torsætra, sier Seierstad.